3.5.11

ストエカスラベンダー(フレンチラベンダー)

イングリッシュラベンダー(コモンラベンダー)はこちらの気候に合っていて育てやすく、
うちのフロントガーデンでもすくすく育ち幅2mぐらいになっています。

Het is makkelijk om Lavandula angustifolia(echte lavendel) te laten groeien in Nederland. Mijn lavendel doet het ook goed en is nu 2m breed.

サイクリングの途中、いつも行くのとは違うガーデンセンターで
フレンチラベンダーの白を見つけてひとつ買ってきました。
鉢植えで冬はガレージで冬越し作戦です。

Toen wij aan het fietsen waren heb ik een tuincentrum ontdekt en heb daar een mooie witte Lavandula stoechas (kuiflavendel) gekocht.
Ik heb deze lavendel in de pot geplant en ga deze in de garage laten overwinteren.


フレンチラベンダーは耐寒性がなく、外で冬を越すことができません。
お隣さんがフレンチラベンダーをたくさん地植えにしていて
夏の間は本当に綺麗に咲いていましたが、翌年はやっぱりきれいに消えていました。
鉢植えで冬越し作戦を決めてから、もう1種フレンチラベンダーをお持ち帰りしてきました。
ガーデンセンターのセールの時です。
ピンクとリラ色の花のフレンチラベンダーがあり、
迷いに迷いましたが(下見をしたので 笑)リラ色にしました。
リラ色のフレンチラベンダーの葉は他のラベンダーよりも更にシルバーだったからです。
"シルバー・アヌーク"という名前が付いていました。

Je kunt niet kuiflavendel in Nederland buiten laten overwinteren.
Mijn buren hadden veel kuiflavendel in hun voortuin en die bloeide uitbundig in de zomer. Maar in het volgende voorjaar was deze helemaal weg.
Ik heb nóg een soort kuiflavendel meegenomen toen er een aanbieding was bij een tuincentrum. Er waren roze- en lilakleurige kuiflavendel en ik twijvelde welke te kopen... uiteindelijk heb ik lilakleurige gekozen omdat die hele mooie zilverkleurige bladeren heeft. Deze soort heet "Silver Anouk".


こちらではフレンチラベンダーは春から秋までずっと咲き続けると聞いたのですが、本当かな?

Kuiflavendel bloeit vanaf het voorjaar t/m het najaar zeggen ze. Is dat echt zo?